اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
آلودگی هوا درشهر یزد دارای علل متعددی است که این گزارش با پرداختن به این موضوع شما را با آلوده ترین ماه ها و روزهای سال در یزد، آمار روزهای وضعیت هشدار، اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا و شناخت تابلوهای سنجش آلودگی هوا آشنا می کند.
 

به گزارش یزد رسا به نقل از یزدبانو، در نواحي پرتردد شهریزد ، تابلوهاي هشداردهنده متعددي به چشم مي خورد. از جمله آنها، مي توان به تابلوهاي هشداردهنده محيط زيست اشاره كرد؛ تابلوهايي كه براي اطلاع رساني از وضعيت آلودگي هواي شهر نصب شده اند.

به گفته كارشناسان آلودگي هوا، ريزگردها مهمترين عامل آلايندگي هوا دراستان كويري يزد هستند و ازابتداي امسال تاكنون نيز بيشترين سهم  را در آلايندگي هواي يزد داشته اند.

*تابلوهاي سنجش آلودگي هوا و ذرات معلق در هوا

درتابلوهاي سنجش آلودگي هوا، ستون هايي ميزان ذرات موجود در هوا را نشان مي دهد که اين ذرات شامل، مونوكسيد كربن (Co)، اوزون ( O3 )، دي اكسيد گوگرد ( So2 )، دي اكسيد ازت ( No ) و پارامتر ديگري به نام ذرات معلق در هوا ( Pm10) است.

هر چه درصد اين ذرات در هوا بيشتر شود، ستون هاي نمايشگر عدد بالاتري را نشان مي دهند كه اين افزايش نتيجه آلوده تر شدن هواي يزد است.

رنگ سبزكه نشان مجازبودن آلودگي هوا است يعني همه چيز آرام است و ما هوايی کاملا سالم داريم و اين زماني است كه عدد كنارستون ذرات، از150بالاتر نيايد و اگر اين عدد بين150 تا 350 شد، رنگ ستون زرد و بيانگر زيان آور بودن آلودگي هوا خواهد بود.

ستون آخرنشان دهنده شاخص كيفيت هوا ( AQI ) است که اين شاخص از همه پارامترها مهم تر است چراكه همه پارامترها جمع مي شوند و به صورت ميانگين در ستون آخر با عنوانAQI به نمايش گذاشته مي شوند. ولي شهروندان كمتر به آن توجه مي كنند که اين ستون در حالت هشدار نور زرد را نمايش مي دهد اما با تبديل شدن رنگ از زرد به قرمز شرايط از هشدار به بحران تغيير مي كند.

 

*ازابتداي اسفند ماه تا انتهاي خرداد، آلوده ترین ماه ها در استان یزد

به گزارش خبرنگار یزد بانو، كارشناس آلودگي و پایش اداره كل حفاظت محيط زيست استان یزد در تکمیل این گزارش به خبرنگار ما گفت: هر ساله آلوده ترين ماه هاي سال ازابتداي اسفند ماه تا انتهاي خرداد است، به گونه اي كه به طور ميانگين در سال 91 و 92 به ترتيب  3.4 و2.5  روز از ماه در وضعيت هشدار آلودگي هوا قرار داشته ايم و آلوده ترين روزها در اين دو سال با توجه به بروز پديده گرد و غبار و طوفان هاي شديد، درماه اسفند بوده است.

« دامون سلیمانی زاده» گفت: با توجه به بررسی نتایج ایستگاه های سنجش، کاهش آ لودگی هوا را در سه ماهه نخست سال 93 نسبت به سال های 91 و 92 شاهد بوده ایم.

این مسؤول، آلودگی هوا درسال 92 را 30 روز درحالت هشدار ذکرکرد و افزود: درسه ماه ابتدای سال این آلودگی ده روز بوده است.

وی، ازسی روز آلودگی هوا درسال92 ، 28 روز را هشدار و دو روز را درحالت بحرانی عنوان کرد.

 

*منشأ آلودگی هوا در استان یزد

وي ادامه داد: به طور ميانگين هواي يزد در سه ماه نخست امسال به مدت يك چهارم روز آلوده بوده كه منشأ اين آلودگي ها را گرد و غبار، طوفان هاي شديد، تبعات خشكسالي هاي پياپي و پايداري كمتر ماسه هاي روان دانست که متأسفانه همراه با خود، آلودگی صنایع را هم می آورد که این روند خطرناک است.

به گفته سليماني زاده، همواره بيشترين ميزان آلودگي هوا كه تابلوهاي هشدار دهنده محيط زيست شهر يزد نشان مي دهند مربوط به ذرات معلق (pm10  ) یا همان ريز گردها است.

 

*اقدامات تیم پایش محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا

این مسؤول، مه آلودگی هوا درصبح یا شب را ناشی از اینورژن (وارونگی دما) عنوان کرد و افزود: تیم پایش اداره کل محیط زیست درهفته حداقل سه بار به صورت شبانه (از22 تا 4 صبح) گشت وبازرسی از واحدهای صنعتی انجام می نماید و با واحد های متخلف و آلاینده برخورد قانونی انجام می دهد.

 

*تبدیل شرایط از بحران به هشدار

سلیمانی زاده در خصوص تابلوهای نمایشگر آلودگی هوا در استان گفت: چهار تابلوی نمایشگر آلودگی هوا در شهرستانهای میبد، اردکان، مهریز و بافق نصب شده و سه نمایشگر نیز درسطح شهریزد درمیدان های مهدیه، ابوذر و صنعت نصب شده است و یک تابلو جدید درمیدان نماز و یک ایستگاه سنجش آلاینده هوا نیز امسال به بهره برداری می رسد.

این کارشناس افزود: دراین حالت هواي شهرآلوده وبراي قشر آسيب پذيريعني اطفال، سالمندان، بيماران قلبي، ريوي و زنان باردار زيان آور است.

به گفته سلیمانی زاده، تیم نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست روزها به طور کامل فعال و درشب ها به صورت گشت های شبانه نظارت بر واحد های صنعتی انجام می شود.

وی افزود: در این سه ماهه با واحد های متخلف و آلاینده به صورت اخطارهای اولیه در بار اول و اخطارهای ثانویه دربار دوم و در صورت عدم برطرف شدن مطابق مقررات زیست محیطی برخورد شدیدتر وبه مراجع ذی صلاح معرفی شدند.

وی درپایان گفت: در اين روزها به قشر آسيب پذير جامعه توصيه می شود كه از انجام فعاليت هايي كه به نفسگيري زياد نياز دارند خودداري كرده ، ازمایعات و ازماسک های مخصوص استفاده کنند و در صورت امكان از منزل خارج نشوند.

۱۳۹۳/۰۵/۲۲


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مهر 1393برچسب:یزد,آلودگی هوا,ریزگرد,هشدار,ذرات معلق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.